FESTŐK JAVÍTÓ VIZSGA ANYAGAI
Falfelületek Festése, Díszítése.
1.,Karikázza be a helyes választ! Tankönyv (TK) 1.
Melyik szobafestő-mázoló munkáról szól ez az idézet?
„Ezzel a munkával a fém, fa, illetve a fal, beton, faforgács lap (osb), stb felületek díszítő bevonatát készíthetjük el”
a., az idézet a festésről szól.
b., az idézet a mázolásról szól
c., az idézet a tapétázásról szól.
d., az idézet a díszítőmunkáról szól.
2., Egy újonnan elkészült épület festési munkáira kérik fel. Válaszoljon a kérdésekre igennel (I) vagy nemmel (N)! TK.1
………. Elkezdheti a belső munkát, mielőtt a külső nyílászárókat beszerelték volna?
………. Elkezdheti a belső munkát, mielőtt a belső nyílászárókat beszerelték volna?
………. Elkezdheti a munkát azután, miután a hidegburkolatokat már elkészítették?
………. Praktikus a munkát a melegpadlók (parketta) lefektetése után?
………. Meg kell várni a festéssel, hogy a vízszerelők, központifűtés-szerelők és villanyszerelők befejezzék a munkájukat?
………. Megkell várnia, hogy festés előtt felszereljék a radiátorokat?
………. Homlokzatfestés előtt meg kell várnia, hogy a kőműves, épületszobrász és bádogos munkálatok befejeződjenek?
3., Karikázza be a helyes választ! TK.1
-Egy szobafestő kb. mennyi idő alatt tud lefesteni 100 m2 sima falfelületet?
a) kb. egy munkanap, azaz 8 óra alatt.
b) kb. 6 óra alatt.
c) kb. 3,5 óra alatt.
d) kb. 1 óra alatt.
4., Festés során több munkavédelmi szabályt is be kell tartani. Karikázza be a helytelen állításokat! TK.1
a) a festőmunka nem tűzveszélyes, ezért nem szükséges, hogy tűzoltó készülék legyen a közelünkben!
b) az oldószerek gőzei gyakran narkotikus, kábító, bódító hatásúak, ezért nem szabad közvetlenül belélegezni őket!
c) ha sav cseppen a bőrünkre, mossuk le bő vízzel!
d) ha lúgos anyag csöppen a bőrünkre, bő vízzel mossuk le!
e) ha maró anyag cseppen a szemünkbe, azonnal forduljunk orvoshoz!
f) az ólom, króm, és horganypigmentek mérgezőek!
g) munka közben nem lehet dohányozni!
h) a diszperziós festékek sérülést okoznak: ha tartósan érintkeznek a bőrünkkel, az felmaródik!
i) a lakkokból mérgező gőzök keletkeznek.
j) ha mérgezést szenvedünk valamilyen oldószertől, akkor a tünetek először az arcunkon fognak jelentkezni, piros foltok formájában.
k) a modern gombaölő szerek ártalmatlanok az ember egészségére. Csak a baktériumölő szerekkel kell vigyázni.
l) elektromos kábeleket csak szabályos hosszabbítóval szabad toldani!
5., Karikázza be a helyes megoldást! TK.1
Azt a foglalkozási megbetegedést, amely a tüdőt károsítja, és a tartósan belélegzett por okozza.
a) ekcémának nevezzük.
b) ólommérgezésnek nevezzük.
c) szilikózisnak nevezzük.
d) trombózisnak nevezzük.
6., Soroljon fel legalább 10 festő szerszámot.
1)…………………………………………………………………..
2)…………………………………………………………………..
3)…………………………………………………………………..
4)…………………………………………………………………..
5)…………………………………………………………………..
6)…………………………………………………………………..
7)…………………………………………………………………..
8)………………………………………………………………….
9)…………………………………………………………………
10)……………………………………………………………….
7., Soroljon fel legalább 5 festő segédezközt.
1)………………………………………………………………….
2)………………………………………………………………….
3)…………………………………………………………………
4)…………………………………………………………………
5)………………………………………………………………..
Régi falfelületek bevonatainak karbantartása és felújítása.
Kérdések és Gyakorlófeladatok
1., Hogyan eredményezi a bevonat tönkremenetelét az alábbi hatások?
hőingadozás: …………………………………………………………………………………………………………….............
közvetlen napfény: ……………………………………………………………………………………………………………….
kémiai hatások: ……………………………………………………………………………………………………………………
mechanikai hatások: …………………………………………………………………………………………………………….
2., Keresse meg az egyetlen okot, amely nem a bevonat leválását okozza!
nem szilárd az alap, nem végeztek zsírtalanítást, nem kellően száraz az anyag,
pigmentek színváltozása, a hordozóanyag korrodálása
Milyen eljárással lehet megvizsgálni, hogy a festékréteg mennyire tapad az alapfelülethez?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
3., Igaz vagy hamis?
……… a sok kötőanyagot tartalmazó festékek túlságosan zsugorodnak.
……... a túl vastag glett, tapaszréteg eredményezheti a bevonat repedését.
……... a bevonati rendszer repedései csak a fedőrétegben jöhet létre.
……... a repedések szabaddá teszik az utat a károsító hatások/anyagok előtt.
……… a bevonati réteg nagy vastagsága nem okozhatja a bevonat repedését.
…….. a nedves alapozórétegre felhordott fedőréteg megrepedhet.
4., Állítsa sorrendbe az enyves festés eltávolításának lépéseit.
……… az alapfelületet hagyjuk teljesen megszáradni.
……… a megduzzadt, meglágyult festékréteget lekaparjuk.
…….. a régi festékréteget vizes korongkefével benedvesítjük.
…….. az alapfelületet szappanozzuk, hogy meg kössük a porszemcséket.
…….. az áztatást és kaparást szükség esetén megismételjük
5., Fejezze be a mondatokat!
- a meszelt falfelületeken a festékréteg egy idő ..……………………………………………….....
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- a felület újrameszeléséhez a régi mészréteget el …………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
-a mészfesték eltávolítását hideg vagy langyos …………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
-ha a vastag mészfesték lemosással nem távolítható el, ………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
6., Az alábbi állítások a mészről szólnak. Karikázza be a helyes állításokat.
-a) a festési munkákhoz lehetőleg olyan meszet használjunk, amely hat hónapnál nem öregebb.
-b) a festési munkákhoz hosszabb ideig tárolt mész alkalmas, mert oltatlan mészrészecskéktől, vízben oldott egyéb szennyeződéstől mentes pépet adhat.
-c) a frissen oltott mész is alkalmas a munkák elvégzéséhez, csak nagyobb odafigyelést igényel.
-d) a nem eléggé égettet vagy frissen oltott mész a festési munkák elvégzésére nem alkalmatlan.
7., Állítsa sorrendbe az oldalfalak és a menyezetek mészfestésénél elvégzendő feladatokat!
……….. közbenső mészfestés
………. átkaparás, csiszolás, portalanítás.
………. alapmeszelés
………. fedőmeszelés
………. alapanyagok előkészítése
………. glettelés
8., Mivel tisztítja meg az ecseteket? Válaszoljon a kérdésre egy szóval!
- vízzel hígítható festékekkel dolgozott………………………………………………….
- mészfestékkel dolgozott …………………………………………………………………….
- diszperziós festékkel dolgozott …………………………………………………………..
- olajfestékkel dolgozott ………………………………………………………………………
- lakkozott ……………………………………………………………………………………………
9., Sorolja fel az alábbi műveletek eszközeit!
a) kaparás …………………………………………………………………………………………
b) festékeltávolítás ……………………………………………………………………………
c) glettelés ………………………………………………………………………………………..
c) simítás ………………………………………………………………………………………….
10., Sorolja fel vakolatok felületén előforduló penészgombák megjelenésének okait, és ezek megszüntetésének módját!
Okok:
a)……………………………………………………………………………………………………………………………….
b)……………………………………………………………………………………………………………………………….
c)……………………………………………………………………………………………………………………………….
d)……………………………………………………………………………………………………………………………….
11., Írja le röviden, hogy a második és harmadik réteg mészfesték alapanyaga miben különbözik az alapmeszelés alapanyagától!
………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………………………………………….
Beküldve: 2020.08.23 22:58 |
Eladók javító vizsga követelményei
9/b Kereskedelmi
A pótvizsgázóknak, javítóvizsgázóknak!
Zsibrita Katalin tanárnő
A 9-es tananyagból lesznek a kérdések...
Aki pótvizsgázni szeretne a boltosok közül, annak küldöm: a:
KERESKEDELMI ismeretekből: ÁRUBESZERZÉST.Beszállító stb,
megrendelés áruátvétel, fizetési lehetőségek...hibás teljesítésnél,,,,,, visszáru
raktári elhelyezések....állagvédelem...tárolási rendszerek
Árumozgató gépek...
Készletgazdálkodás...
LELTÁROK!!!
Áruk csomagolása, kicsomagolása eladáshoz...
értékesítési módok:még a bolt nélküliek is..
Kereskedelmi berendezések: HŰTŐ ... MÉRLEG stb...
Jelzőcímkék...!
AZ ÉLELMISZER ismeretben is nézd át a legfontosabbakat...A:Vonalkódokat
Minőség, és a csomagolás kapcsolatát..
ÉLelmiszereket felépítő anyagok, Ez meg van a füzetedben....
ALAPTÁPANYAGOK!!! VÉDŐTÁPANYAGOK...
Élelmiszereke tartósítása... Milyen módon...?
Mi okozza a romlást?
Malomipari termékek..
Száraztészták...
Sütőipari fehértermékek...
cukorkák...
Gyümölcsök zöldségek,és bolti kezelésük..
Ezek meg vannak a füzetedben...
KERESKEDELMI gyakorlatból---
jegyzőkönyvek....?
HACCP: mi az és mik a dokumentumai...?
mI az a szavatosság, és jótállás???
Vásárlók könyve... Mi az?
Számla, szállítólevél...
A polcok elrendezése egy boltban?
Fogyasztó védelem...
Csomagolás a gyakorlatban Ez menni fog!
Értékesítési módok....
Ha ezekre a kérdése témákra tudsz válaszolni, akkor nyert ügyed van...
Eladók követelményei
Balogh Erika tanárnő
9. évfolyam
Kereskedelmi ismeretek
Wikipédiáról a beszerzéssel kapcsolatos infók
Élelmiszer ismeretek
EAN kód felépítése
Élelmiszerek csoportosítása
Műszaki ismeretek
Bármelyik háztartási nagygép története
(hűtő, mosógép, TV)
10. évfolyam
Kereskedelmi ismeretek
Wikipédiáról a készletezés
Élelmiszer ismeretek
Tej feldolgozás
Tejipari termékek
Műszaki ismeretek
Mosógép működése
Hűtő fajtái
TV feltalálói
Beküldve: 2020.08.23 22:34 |
ANGOL javító vizsga követelmények
9. építők |
Téma |
Bemutatkozás |
Számok 0-100 között |
Adjectives-melléknevek |
A „to be” létige használata |
Nemzetiségek, országok |
Munkák-What do you do? I am a…. |
Folyamatos jelen idő - fontosabb igék |
Többesszám - 's' és irregular plurals |
Mutató névmások - this-that; these-those |
Birtokos névmás és testrészek |
Családtagok 's és have/has got |
Ruhák, öltözködés (What are you wearing now?) |
Seasons and What do you wear in…? |
Külső megjelenés-What does he/she look like? |
Színek |
Free time, hobbies and daily routine |
Egyszerű jelen idő |
Gyakoriság kifejezése |
Kérdőszavak (Who? What? Where?How?) |
Napszakok |
Az idő kifejezése (óra) |
Gyakoriságot kifejező határozók ismétlése |
Can/can't |
Közlekedési eszközök- How do you go to school? |
A ház részei |
A lakás részei |
„There is/ There are” szerkezet |
Saját szoba, otthon bemutatása |
Helyhatározók/ prepozíciók |
Háztartási berendezések |
Határozatlan névelők; a, an
9. szakács angol |
Témakörök |
Bemutatkozás-to be |
Bemutatkozással kapcsolatos napi kommunikációs feladatok, vedéglátóipari alapszakmák megismerése. What do you do? I am a… |
Felszólító mód, tiltás, egy egyszerű recept lefordítása szótárhasználattal |
Napirend összeállítása egyszerű jelen használatával |
Helyre és időre vonatkozó elöljárószavak gyakorlása (in, on, under….) |
Have/has got |
Üzleti helyiségek, konyhai gépek, eszközök, berendezések, használati tárgyak |
Can/can't; would, wouldn't |
What have you got in the kitchen? Lakás, ház részei. |
Számok és melléknevek |
To be és melléknevek-kérdés, tagadás |
A konyha és a kapcsolódó helyiségeinek leírása. Kérdésalkotás: Where is the…? It is…. |
Birtokos eset 's kommunikációs feladatok |
Napok, hónapok, évszakok nevei, csevegés az időjárásról |
Fontosabb főzéshez kapcsolódó igék: fry, add, mix, pour…. |
Can (módbeli segédige) tudni, képesnek lenni, és annak tagadó alakja |
Sorszámnevek, dátumok. What date is it? |
Ünnepek angol nevei, és azok dátumai |
Egyszerű jelen, kérdés, tagadás |
Daily routine |
Megszámlálhatóság. Much/many |
Konyhai alapanyagok: Zöldségek some, any |
Konyhai alapanyagok: Gyümölcsök |
How many, how much |
need, have to |
Kommunikációs feladat: Vásárlás a zöldségesnél, bevásárlólista készítése |
Konyhai alapanyagok: tejtermékek |
Konyhai alapanyagok: fűszerek |
Plurals, irregular plurals |
There is, There are szerkezet használata |
Kommunikációs feladatok: Mi van a hűtőben? Mi van otthon? |
Favourite food |
Do/make használata |
9. A. és 9. E. angol |
Bemutatkozás |
Számok 0-100 között |
Adjectives |
A személyes névmások |
A „to be” létige használata |
Nemzetiségek, országok |
Munkák-What do you do? I am a…. |
Folyamatos jelen idő - fontosabb igék |
Többesszám - 's' és irregular plurals |
Mutató névmások - this-that; these-those |
Birtokos névmás és testrészek |
Családtagok 's és have/has got |
Ruhák, öltözködés (What are you wearing now?) |
Seasons and What do you wear in…? |
Külső megjelenés-What does he/she look like? |
Színek |
Free time, hobbies and daily routine |
Egyszerű jelen idő |
Gyakoriság kifejezése |
Kérdőszavak (Who? What? Where?How?) |
Napszakok |
Az idő kifejezése (óra) |
Can/can't |
Közlekedési eszközök- How do you go to school? |
A ház részei |
A lakás részei |
„There is/ There are” szerkezet |
Saját szoba, otthon bemutatása |
Helyhatározók/ prepozíciók |
Háztartási berendezések |
Határozatlan névelők; a, an
9. B. angol |
Téma |
Bemutatkozás |
Bemutatkozás, kérdés: What's your name?, How are you? |
Adjectives |
A személyes névmások |
A „to be” létige használata |
Nemzetiségek, országok |
Előljárok: in, on, under, next to, between, over….. |
Folyamatos jelen idő - fontosabb igék |
Számok |
Többesszám - 's' és irregular plurals |
Mutató névmások - this-that; these-those |
Birtokos névmás és testrészek |
Családtagok 's és have/has got |
Ruhák, öltözködés (What are you wearing now?) |
Seasons and What do you wear in…? |
Külső megjelenés-What does he/she look like? |
Színek |
Can/can't
10. építők angol |
témakör |
Megszámolható és megszámlálhatatlan főnevek. a/an
|
Some/any, would like |
Mennyiségre kérdezés és válaszadás How much…?/ How many…?
|
Tárolóedények Egyéb szavak és kifejezések: bad, careful, cereal, drink, food, habit, junk food, keep, olive oil, over, piece, slice, snack, sugar, sweets, tasty, tea, tuna
|
At the supermarket |
Beszélgetés a különböző gyorsételekről |
Street food |
kedvenc ruhák, ünnepek |
időjárás Folyamatban lévő cselekvésekről megvitatása Present Progressive (Állítás – Tagadás)
|
What is she wearing? What do you wear every day? |
A jövőbeli tervek bemutatása |
Testrészek |
Beszélgetés az extrém sportokról Javaslattétel Stative verbs
|
A múlt idő |
What did you do last weekend? |
Talk about your last holiday |
to be going to |
Meghívás Meghívás elfogadása és elutasítása Want to/would like to szerkezet
|
Beszélgetés az egészségügyi problémákról A should módbeli segédige
|
Travelling |
|
10. szakács általános angol |
témakör |
Képleírás, kedvenc ételek |
Preferencia kifejezése az étellel kapcsolatban. Megszámolható és megszámlálhatatlan főnevek. a/an
|
Zöldségek, tejtermékek, gyümölcsök, húsok, italok |
Ételrendelés az étteremben. Some/any, would like |
Mennyiségre kérdezés és válaszadás How much…?/ How many…?
|
Tárolóedények Egyéb szavak és kifejezések: bad, careful, cereal, drink, food, habit, junk food, keep, olive oil, over, piece, slice, snack, sugar, sweets, tasty, tea, tuna
|
At the supermarket |
Beszélgetés a különböző gyorsételekről |
Street food |
A jövőbeli tervek bemutatása |
Testrészek |
A múlt idő |
What did you do last weekend? |
Talk about your last holiday |
to be going to |
Meghívás Meghívás elfogadása és elutasítása Want to/would like to szerkezet
|
Beszélgetés az egészségügyi problémákról A should módbeli segédige
|
Travelling
10. szakács szakmai angol |
témakör |
Megszámlálhatóság |
Mennyiségek, adagok nevei-bottle of.., bar of…cup of… |
Boltok nevei. Where can I buy…? You can buy at the.. In the… |
What do you need to make…? I need... |
Módbeli segédigék: can, could, may, might, would, must, needn't |
Should/shouldn't |
kívánság kifejezése, kommunikációs feladatok. Would like… If i were you… |
a few, a little (kevés kifejezése), kommunikációs feladat: vásárlás a közértben |
Present Continuous Tense (folyamatos jelen idő) |
Palacsinta hozzávalói |
Sütés-édességek |
Konyhai eszközök a sütéshez |
Határozószók |
Paprikás csirke hozzávalói |
Paprikás csirke elkészítése-fordítás |
Általános levesek |
Általános levesek elkészítése |
Halászlé elkészítése-fordítás
11. szakács szakmai angol |
Témakör |
Konyhai eszközök - szókincs |
Megszámlálhatóság ismétlése |
Should/shouldn't |
Módbeli segédigék-can/could, may, have to, must |
Jövő idő használata (will) |
To be going to-cooking verbs |
A létige múlt ideje. (was/were) |
Were you…? Was she…? |
Igék múlt ideje |
Irregular verbs |
Simple past |
Galuska készítése |
Bemutatkozás, erősségeim, kérdésfeltevés a munkainterjún |
Párolt rizs készítése, rizs fajták |
Kedvenc leves és annak elkészítése |
Uborkasaláta tejfőllel |
Kedvenc húsétel és annak elkészítése |
Kolbászocs lecsó hozzávalói és elkészítése |
Zöldségek és azok elkészítése |
Zöldség köretek |
Tyúkhúsleves elkészítése |
Szerepjáték- Vásárlás-zöldség, gyümölcs a piacon |
Tejfölös gombaleves hozzávalói és elkészítése |
Palacsinta készítése és tálalása |
Liszt fajtái |
Meggyleves elkészítésének módja |
Frissen készült reggeli ételek |
Sertéspörkölt hozzávalóinak bevásárlása |
Sertéspörkölt elkészítése |
Szárazárúk és belőlük készült ételek |
Rántott sertésborda elkészítése |
Baromfifélék |
Kedvenc baromfiétel és annak elkészítése |
Brassói aprópecsenye hozzávali és elkészítése |
Paprikás csirke elkészítése |
Túrógombóc elkészítése |
Tésztafélék. Diókrémes palacsinat elkélszítése |
Hőkezelési eljárások, szilvásgombóc elkészítése |
|
|
|
|
Beküldve: 2020.08.23 22:09 |
Javító vizsga követelmények 2019/2020. tanév vége
Társadalomismeret – 9. évfolyam követelmények – szakmás osztályoknak
2019/20-as tanév
- I. félév
3 db házi dolgozat megírása:
- Az ókori görög hitvilág ( istenek, vallás)
- A kereszténység kialakulása ( Jézus tanítása, Biblia)
- I. Szent István uralkodása – a magyar államalapítás)
A dolgozatokat kézzel kell megírni, és a terjedelmük 1,5-2 oldal hosszúnak kell lennie.
Feladatlap a fenti tételekből írásban, a kijelölt vizsganapon. Ezek együttesen adják a félévi jegyet.
- II. félév:
3 db házi dolgozat megírása:
- 1. II. András király és az Aranybulla
- 2. IV. Béla király és a tatárjárás
- 3. Károly Róbert uralkodása és gazdasági intézkedései
A dolgozatokat kézzel kell megírni és 1,5- 2 oldal hosszúnak kell lennie.
Feladatlap a fenti tétlekből írásban, a kijelölt vizsganapon. Ezek együttesen, valamint a féléves jegy adja az évvégi osztályzatot.
A vizsgán a diák szóban a dolgozatokból kap kérdéseket, és ez együttesen adja az érdemjegyet.
Bp. 2019. szeptember 3.
Társadalomismeret tantárgyból vizsgakövetelmények 10. évfolyam- TANEXT szakma
2019/2020-as tanév
Féléves követelmény:
- Hunyadi Mátyás uralkodása
- Az életmód forradalma 20. században (ipari forradalom Anglia)
- Emberi és polgári jogok kialakulása (Francia forradalom)
- Mária Terézia és II. József uralkodása
- Az 1848/49-es forradalom
- Kulcsszereplők a dualizmus korából
A fenti tételeket kell kidolgozni egy füzetbe és bemutatni, és a vizsgán szóban 2 db tételből felelni. Feladatlap megírása a fenti tételekből.
Év végi követelmény:
- Az I. világháború
- Magyarország a II. világháborúban
- A család fogalma és szerepe a társadalomban
- A munka világa
- A szakmunkásképzés régen és ma
- A szerfüggőség és annak káros hatásai
A fenti tételeket kell kidolgozni egy füzetbe és bemutatni, és a vizsgán 2 db tételből felelni. Feladatlap megírása a kijelölt vizsganapon a fenti tételekből. Ezek együttesen adják az év végi osztályzatot.
A tananyag megtalálható a Szakiskolai közismereti tankönyv 10. évfolyam 264-314. oldalig, illetve:1. https://erettsegi.com/tetelek/tortenelem/hunyadi-matyas/
2. https://erettsegi.com/tetelek/tortenelem/maria-terezia-es-ii-jozsef-uralkodasa-magyarorszagon/
3. https://erettsegi.com/tetelek/tortenelem/1848-49-es-forradalom-es-szabadsagharc/
4. https://erettsegi.com/tetelek/tortenelem/az-i-vilaghaboru/
5. https://erettsegi.com/tetelek/tortenelem/magyarorszag-a-ii-vilaghaboruban-2/
Budapest,2019.szeptember 3.
Szalay Mónika
történelem/társadalomismeret tanár
Beküldve: 2020.08.22 00:21 |
Javító vizsga követelmények 2019/2020. tanév vége
Javítóvizsga/osztályozó vizsga követelményeinek listája
szakács képzés 9-10. osztály
2019/2020. tanév
Élelmiszerismeretek
9. osztály
Táplálkozás jelentősége
Élelmiszerek összetevői víz és szárazanyagok (alaptápanyagok, védőtápanyagok, járulékos anyagok, ballasztanyagok) jellemzése
Emésztés, tápanyag felszívódás
Táplálkozás feladata, a szervezet tápanyag és energiaszükséglete
Élelmiszerek tápértékének megőrzése:
Az élelmiszerek feldolgozásának hatása a tápanyagokra
Az élelmiszerek előkészítése folyamán bekövetkező változások
Befejező műveletek
Élelmiszerek tartósítása: Fizikai-, fizika-kémiai-, kémiai tartósítási eljárások
Vizek védelme, környezeti elemek védelme.Veszélyes hulladék, zajvédelem
Alapízeket befolyásoló anyagok, édes, sós és savanyú, keserű ízt adó anyagok. A só, cukor, ecet, fűszerek jellemzői, származásuk, előállításuk
Tej és tejtermékek, tojás
Malomipari, sürőipari, tésztaipari termékek, allergének
Állati és növényi eredetű zsiradékok (sertés, marha, liba, kacsa zsírok, étolajok)
Élelmiszerismertek
10. osztály
Hús, húsipari termékek. Húst szolgáltató állatok, húsok összetétele táplálkozás élettani jelentősége, érése, a hús minőségét meghatározó tényezők, különböző húsainak és belsőségeinek jellemzése
Húsipari termékek nyersanyagai, húsfeldolgozás műveletei, töltelékes áruk (gyorsan romló termékek, tartós termékek) darabos készítmények jellemzése felhasználása.
Baromfiipari termékek, vágott baromfik, libamáj jellemzése tárolása
Vadak jellemzése:Nagyvadak és apróvadak csoportjai vadhús összetétele, tulajdonságai, kezelése tárolása felhasználása
Halak és hidegvérűek jellemzése, táplálkozás élettani jelentősége, csoportjai felhasználása tárolása
Zöldségek jellemzése, átlagos összetétele
Burgonyafélék, kabakosok, káposztafélék, hüvelyes zöldségek, hagymafélék,
Gyökérzöldségek, levélzöldségek, gombák egyéb zöldségek fajtái jellemzése felhasználása
Gombák: termesztett gombák és vadon termő gombák fajtái és felhasználása
Gyümölcsök táplálkozás élettani jelentősége
Hazai gyümölcsök almatermésűek, csonthéjasok, bogyótermésűek, kabakosok, száraztermésűek fajtái jellemzése felhasználása
Déli gyümölcsök, friss és szárított déligyümölcsök fajtái jellemzése felhasználása
Irodalom 9-10. osztály: Pethő Gyula: Ételkészítési ismeretek tankönyv
Galambosné Goldfinger Erzsébet: Élelmiszer alapismeretek tankönyv
Google Classroom Szakácsok kurzus jegyzetei, vázlatai
Beküldve: 2020.08.22 00:29 |
Javító vizsga követelmények 2019/2020. tanév vége
Javítóvizsga/osztályozó vizsga követelményeinek listája
szakács képzés 9-10. osztály
2019/2020. tanév
Élelmiszerbiztonsági ismeretek
9. osztály
Élelmiszerbiztonságról általában
Élelmiszerlánc, élelmiszerbiztonság. Élelmiszer minőség. Élelmiszer higiénia (hús, tej, tojás, zöldség)
Élelmiszer nyomon követhetőség. Az állam, az élelmiszer-vállalkozó és a fogyasztó felelőssége az élelmiszerbiztonság megteremtésében. Vállalkozói felelősség.
Hatósági felügyelet. Fogyasztói magatartás. Élelmiszerlánc biztonsági stratégia.
Az élelmiszer mikrobiológia
Mikroorganizmusok jellemzése, életfeltételei. Mikroorganizmusok csoportosítása.
Mikroorganizmusok szaporodásának környezeti feltételei. Mikroorganizmusok hasznos és káros tevékenysége. (élesztők, penészek, fehérjebontók)
Szennyeződés. Romlás, romlást okozó mikrobák. Az élelmiszer előállításban közreműködő mikroorganizmusok
Élelmiszer eredetű megbetegedések; Ételmérgezés. Ételfertőzés. Eljárás élelmiszer eredetű megbetegedés gyanúja esetében. Leggyakoribb élelmiszerrel is terjedő kórokozók
Az élelmiszerek romlása. A tartósítás fogalma. Az élelmiszer-tartósítás fizikai módszerei.
Az élelmiszer-tartósítás, fizika-kémiai módszerei.
Az élelmiszer-tartósítás kémiai módszerei. Az élelmiszer-tartósítás biológiai módszerei.
Jegyzetek, vázlatok a Google Classroom Szakácsok kurzusban közzétéve
Vendéglátás higiéniája
10. osztály
Kémiai szennyezőkre vonatkozó szabályozásról. Kémiai szennyezők az élelmiszerekben.
Állatgyógyászati szermaradékok. Peszticid maradékok. Környezeti szennyezők – toxikus nehézfémek- poliklórozott szerves vegyületek-(dioxinok, poliklórozott bifenilek).
Technológiai eredetű szennyezők (PAH-ok, Nitrózaminok, Transz-zsírsavak). Zsírban, olajban sütés szabályai. Csomagoló anyagok. Élelmiszerrel érintkező felületek. Biológiai eredetű szennyezők – Mikotoxinok. Tengeri és édesvízi biotoxinok. Hisztamin.
Adalékanyagok felhasználásának jelentősége és szabályozása, adalékanyag csoportok.
Élelmiszerekben természetes módon előforduló méreganyagok Mérgező gombák, vadon termő gomba felhasználása a vendéglátásban. Mérgező állatok. Mérgező növények.
Élelmiszerekre vonatkozó jogszabályok
A jogszabályok célja, rendszere, hierarchiája. Élelmiszer-előállításra és forgalmazásra vonatkozó jogszabályok. A GHP helye és szerepe a szabályozásban (HACCP).
Termékspecifikus szabályok: Magyar Élelmiszerkönyv.
A fogyasztók tájékoztatásáról szóló jogszabályok; Allergének a vendéglátásban; Húsok származási helye. Élelmiszerekben előforduló szennyezőanyagokra és adalékanyagokra vonatkozó jogszabályok (határértékek). Speciális területekre vonatkozó jogszabályok
Vendéglátás és közétkeztetés. Ételmérgezés, ételfertőzés. Kártevőirtás, biocid termékek, egészségügyi nyilatkozat.
Google Classoom Szakácsok kurzusban közzétett jegyzetek, vázlatok
9. A, 9. E osztály: Kommunikáció
Beküldve: 2020.08.22 00:32 |
Javítóvizsga/osztályozó vizsga követelményeinek listája
szakács képzés 9-10. osztály
2019/2020. tanév
Ételkészítési ismeretek
9/A. osztály
Pethő Gyula Ételkészítési ismeretek tankönyv 1. kötetéből az alábbi témakörök:
Szakácsokkal szemben támasztott követelmények
Balesetvédelem és tűzvédelem
Konyhai és személyes higiénia
Konyha helyiségei, berendezésük és eszközeik
Konyhatípusok
Élelmiszerek eredete, csoportjaik (növényi, állati, ásványi eredetű alapanyagok)
Élelmiszerek előkészítése fajtánként, előkészítő helyiségek típusai
Levesek csoportosítása, alapeljárások
Főzelékek fajtái, sűrítési eljárások
Köretek csoportosítása
9. osztály
Pethő Gyula Ételkészítési ismeretek tankönyv 1. kötet 1-264. oldal
A tankönyv elektronikus formában megtalálható a facebook/okos kukta csoportban
10. osztály
Pethő Gyula Ételkészítési ismeretek tankönyv 1. kötet 1-413. oldal
A tankönyv elektronikus formában megtalálható a facebook/okos kukta csoportban
9-10. osztály
Google Classoom Szakácsok kurzusban közzétett jegyzetek, vázlatok
9. osztály
Élelmiszerbiztonsági ismeretek
Élelmiszerbiztonságról általában
Élelmiszerlánc, élelmiszerbiztonság. Élelmiszer minőség. Élelmiszer higiénia (hús, tej, tojás, zöldség)
Élelmiszer nyomon követhetőség. Az állam, az élelmiszer-vállalkozó és a fogyasztó felelőssége az élelmiszerbiztonság megteremtésében. Vállalkozói felelősség.
Hatósági felügyelet. Fogyasztói magatartás. Élelmiszerlánc biztonsági stratégia.
Az élelmiszer mikrobiológia
Mikroorganizmusok jellemzése, életfeltételei. Mikroorganizmusok csoportosítása.
Mikroorganizmusok szaporodásának környezeti feltételei. Mikroorganizmusok hasznos és káros tevékenysége. (élesztők, penészek, fehérjebontók)
Szennyeződés. Romlás, romlást okozó mikrobák. Az élelmiszer előállításban közreműködő mikroorganizmusok
Élelmiszer eredetű megbetegedések; Ételmérgezés. Ételfertőzés. Eljárás élelmiszer eredetű megbetegedés gyanúja esetében. Leggyakoribb élelmiszerrel is terjedő kórokozók
Az élelmiszerek romlása. A tartósítás fogalma. Az élelmiszer-tartósítás fizikai módszerei.
Az élelmiszer-tartósítás, fizika-kémiai módszerei.
Az élelmiszer-tartósítás kémiai módszerei. Az élelmiszer-tartósítás biológiai módszerei.
Jegyzetek, vázlatok a Google Classroom Szakácsok kurzusban közzétéve
10. osztály
Vendéglátás higiéniája
Kémiai szennyezőkre vonatkozó szabályozásról. Kémiai szennyezők az élelmiszerekben.
Állatgyógyászati szermaradékok. Peszticid maradékok. Környezeti szennyezők – toxikus nehézfémek- poliklórozott szerves vegyületek-(dioxinok, poliklórozott bifenilek).
Technológiai eredetű szennyezők (PAH-ok, Nitrózaminok, Transz-zsírsavak). Zsírban, olajban sütés szabályai. Csomagoló anyagok. Élelmiszerrel érintkező felületek. Biológiai eredetű szennyezők – Mikotoxinok. Tengeri és édesvízi biotoxinok. Hisztamin.
Adalékanyagok felhasználásának jelentősége és szabályozása, adalékanyag csoportok.
Élelmiszerekben természetes módon előforduló méreganyagok Mérgező gombák, vadon termő gomba felhasználása a vendéglátásban. Mérgező állatok. Mérgező növények.
Élelmiszerekre vonatkozó jogszabályok
A jogszabályok célja, rendszere, hierarchiája. Élelmiszer-előállításra és forgalmazásra vonatkozó jogszabályok. A GHP helye és szerepe a szabályozásban (HACCP).
Termékspecifikus szabályok: Magyar Élelmiszerkönyv.
A fogyasztók tájékoztatásáról szóló jogszabályok; Allergének a vendéglátásban; Húsok származási helye. Élelmiszerekben előforduló szennyezőanyagokra és adalékanyagokra vonatkozó jogszabályok (határértékek). Speciális területekre vonatkozó jogszabályok
Vendéglátás és közétkeztetés. Ételmérgezés, ételfertőzés. Kártevőirtás, biocid termékek, egészségügyi nyilatkozat.
10. osztály
Google Classoom Szakácsok kurzusban közzétett jegyzetek, vázlatok
Beküldve: 2020.08.22 00:34 |
2019/2020. első félév
Összes 9. évfolyam
Összes 10. évfolyam
Összes 11. évfolyam
9A.
9B.
9E.
ELADÓ 9.
ELADÓ 10.
ELADÓ 11.
SZAKÁCS 9.
SZAKÁCS 10.
SZAKÁCS 11.
FESTŐ, BURKOLÓ 10.
FESTŐ, BURKOLÓ 11.
Beküldve: 2020.01.12 06:35 |
Vissza a lap tetejére
|